Bedrijfsbeveiliging: een goede afhandeling van bezoekers en klanten 

By | augustus 27, 2018

Het is niet moeilijk om er zorg voor te dragen dat alleen je medewerkers een bedrijfspand kunnen betreden.
Dit doe je met een persoonlijke beveiligingspas die ze binnenlaat op het terrein en waarmee ze het gebouw in en uit kunnen lopen.
Deze passen zijn handig als identificatie en alle bewegingen worden constant vastgelegd. Daarnaast heb je zo de mogelijkheid om medewerkers alleen toegang te geven tot de ruimtes waar ze ook daadwerkelijk moeten zijn.
Een schoonmaker hoeft bijvoorbeeld de directieruimte niet in en een telefonist heeft niets te zoeken in de serverkamer.
Maar er zullen ook bezoekers en klanten zijn die binnen willen komen.
Hier lees je hoe je dit proces ook veilig kunt laten verlopen. 

 

Bezoekers en klanten correct ontvangen 

Het begint bij interne communicatie.
Als iemand van jouw bedrijf een bezoeker of klant verwacht dient dit altijd doorgegeven te worden aan de receptie.
Deze hebben de naam nodig van degene die komt en het tijdstip waarop de afspraak is gemaakt.
De bezoeker meldt zich, geeft een naam door en wordt binnengelaten in de receptie.
Bij de receptie spreken ze met een beveiliger die vastlegt wie er is, hoe laat deze gekomen is, wat het doel is van het bezoek en welke bezoekerspas ze hebben gekregen.
Ze lichten vervolgens de medewerker in met wie de afspraak is gemaakt, deze komt naar de receptie en ontvangt de bezoeker.
Als het bezoek is afgerond wordt de bezoeker terug naar de receptie geleid, ze schrijven zich weer officieel uit, leveren de bezoekerspas in en kunnen het pand verlaten. 

 

De voordelen van dit systeem 

Als bedrijf heb je bezoekers en klanten nodig om je dagelijkse zaken mee te doen.
Een systeem zoals boven beschreven voorkomt dat er ongewenste gasten zijn die om andere redenen proberen binnen te komen.
Als later toch blijkt dat iemand iets heeft meegenomen, dan kan dit altijd getraceerd worden zowel met de inschrijflijst als met de gegevens van het bezoekerspasje.
Door ervoor te zorgen dat iemand wordt opgehaald en weggebracht voorkom je dat de bezoeker ergens alleen is en ongezien iets kan meenemen.
Daarnaast is dit natuurlijk ook gewoon beleefd.
Je laat dan bij klanten en bij bezoekers ook het gevoel achter dat je voldoende aandacht hebt besteed aan veiligheid.
En dit kan het verschil maken tussen een deal en een afwijzing.